Ypotheto Blog

Μία παραλλαγή σε wordpress

  • Πως κάνω ΣΠΟΡΕΙΟ!

  • Το ypotheto άλλαξε

  • RSS ypotheto

    • Έρχεται απόλυτος ολοκληρωτισμός στην Τοπική Αυτοδιοίκηση 09/06/2013
      Δεν ξέρουμε αν το έχετε αντιληφθεί αλλά το υπουργείο εσωτερικών προωθεί νέο νομοσχέδιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το προωθούμενο νομοσχέδιο έχει μια τύποις δημοκρατική πλευρά για να χρυσώσει το χάπι και μια ολοκληρωτική που ακυρώνει επί τόπου την δημοκρατική υπέρ της ολοκληρωτικής πλευράς. Ειδικότερα προβλέπει:Για τους δημάρχους....1. Ενιαίο ψηφοδέλτιο με […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • «H ανάπτυξη δεν θα εξασφαλίσει τη δημοκρατία στην Τουρκία» 09/06/2013
      Ο Daron Acemoglu, καθηγητής οικονομικών στο MIT, εξηγεί σε άρθρο του στους New York Times γιατί η γενική αισιοδοξία που επικρατούσε τα τελευταία χρόνια στις πρωτεύουσες της Δύσης, ειδικά στην Ουάσινγκτον, για την δημοκρατία στην Τουρκία χάρη στα άλματα που έκανε η κυβέρνηση Ερντογάν στην οικονομία, υπήρχε για λάθος λόγο. Η Τουρκία, αναφέρει ο καθηγητής, αναπ […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • Το ανθρώπινο πρόσωπο μετά από πολλά χρόνια 09/06/2013
      Την πρόβλεψη τους για την εξέλιξη του ανθρώπινου προσώπου αποτυπώνουν επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, οι οποίοι συνεργάστηκαν με τον καλλιτέχνη και ερευνητή Νικολάι Λαμ, για να δώσουν μια εικόνα του ανθρώπου μετά από πολλά χρόνια. Όπως δηλώνει ο Λαμ, οι αλλαγές αυτές θα αποτυπώνουν απόλυτα τις αλλαγές που θα επέλθουν στο εξωτερικό περιβάλλον. Τ […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • Δε σβήνει η "φωτιά" των διαδηλώσεων στην Τουρκία 09/06/2013
      Δε σβήνει η «φωτιά» των διαδηλώσεων στην Τουρκία. Σχεδόν μία βδομάδα μετά το πρώτο ξέσπασμα των διαμαρτυριών δεκάδες χιλιάδες διαδηλωτές αψηφούν τις εντολές Erdogan και τον αστυνομικό κλοιό, παραμένοντας στις πλατείες. Την ώρα που ο Τούρκος Πρωθυπουργός καλούσε τους οπαδούς του να δώσουν "μάθημα" στους διαμαρτυρόμενους στις κάλπες του προσεχούς Μάρ […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • «Η γιαγιά που πήδησε στο Ζάλογγο» 09/06/2013
      Μεγάλωσα ακούγοντας πως, η προγιαγιά της προγιαγιάς της Κούκαινας, ήταν από κείνες που πήδησαν στο Ζάλογγο. Έπεσε τελευταία- προτελευταία, μας έλεγε η γιαγιά η Βέργω, έπεσε πάνω στα πτώματα, έσπασε το πόδι, χτύπησε, μα έζησε, είχαμε προίκα και την παντρέψαμε κι ας ήταν σακάτισσα, κι από κει κρατάμε όλοι.Χρόνια κοροϊδευαμε τη μαμα- άσε ρε μάνα που τη γλίτωσε, […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
  • ypotheto09@gmail.com

    Μαζί με 9 ακόμα followers

  • Βρείτε μας στο FACEBOOK

  • Follow Ypotheto on Twitter

    • Έρχεται απόλυτος ολοκληρωτισμός στην Τοπική Αυτοδιοίκηση: Δεν ξέρουμε αν το έχετε αντιληφθεί αλλά το υπουργ... bit.ly/18jMZb4 4 years ago
    • «H ανάπτυξη δεν θα εξασφαλίσει τη δημοκρατία στην Τουρκία»: Ο Daron Acemoglu, καθηγητής οικονομικών στο MIT... bit.ly/160wGvG 4 years ago
    • Το ανθρώπινο πρόσωπο μετά από πολλά χρόνια: Την πρόβλεψη τους για την εξέλιξη του ανθρώπινου προσώπου αποτυ... bit.ly/18jEX24 4 years ago
    • Δε σβήνει η "φωτιά" των διαδηλώσεων στην Τουρκία: Δε σβήνει η «φωτιά» των διαδηλώσεων στην Τουρκία. Σχεδόν... bit.ly/160wGfc 4 years ago
    • «Η γιαγιά που πήδησε στο Ζάλογγο»: Μεγάλωσα ακούγοντας πως, η προγιαγιά της προγιαγιάς της Κούκαινας, ήταν ... bit.ly/15ZCaH0 4 years ago

Τα ελληνικά είναι τραγούδι. Του Διονύση Σαββόπουλου

Posted by ypotheto στο 13/12/2010

Τα ελληνικά είναι τραγούδι.
Πρέπει να σας πω ότι δεν ήμουν πάντοτε υπέρ των τόνων.
Τούς θεωρούσα διακοσμητικά στολίδια, κατάλοιπα άλλων εποχών, που δεν χρειάζονται πια. Και καθώς δεν ήμουν ποτέ καλός στην ορθογραφία, το μονοτονικό με διευκόλυνε… Ώσπου συνέβη το εξής:
Είχα βρεθεί για ένα διάστημα ν’ ακούω συστηματικά, καινούργια ανέκδοτα τραγούδια, επωνύμων και ανωνύμων, για λογαριασμό τής δισκογραφικής εταιρείας “ Λύρα”, προκειμένου αυτή να τα ηχογραφήσει ή να τα επιστρέψει στους συνθέτες.
Είναι δύσκολο ν’ απορρίπτεις και ακόμα δυσκολότερο να εξηγείς το γιατί…

Το πράγμα με απησχόλησε. Έφερνα στο μυαλό μου μεγάλες ωραίες επιτυχίες, παλιά τραγούδια (…) και τα συνέκρινα μ’ αυτά που απέρριπτα, ώσπου μετά από μήνες διεπίστωσα κάτι πολύ απλό: ….
Όταν μια μουσική μετατρέπει συστηματικά τις μακρές συλλαβές σε βραχείες ή όταν ανεβάζει την φωνή εκεί όπου υπάρχει απλώς μια περισπωμένη, ενώ την κατεβάζει συστηματικά εκεί που υπάρχει ψιλή οξεία, όταν δηλαδή η μουσική κινείται αντίθετα -προσέξτε, αντίθετα όχι στο ρυθμό τού ποιήματος, αλλά αντίθετα στις αναλογίες τονισμού και αντίθετα στην ορθογραφία του- τότε όσο έξυπνη και να ‘ναι, κάνει το τραγούδι δυσκίνητο και ασθματικό.
Στα πετυχημένα τραγούδια δεν συμβαίνει αυτό. Βέβαια, όταν γράφει κανείς πάνω σ’ ένα ρυθμό ή σ’ ένα μουσικό δρόμο, πρέπει να ακολουθήσει τα καλούπια τους, οπότε θα υπάρχουν σημεία όπου αυτή η πείρα που περιέγραψα, δεν τηρείται.
Αυτό όμως θα συμβεί μόνον όταν δεν γίνεται αλλιώς. Και πάντα η βιασμένη λέξη θα τοποθετείται έτσι ώστε να προηγούνται και να έπονται επιτυχείς στιγμές, ώστε να μειώνεται η εντύπωση τής ατασθαλίας, η οποία έτσι συνδυασμένη ωφελεί, διότι το τραγούδι αλλιώς θα ήταν μηχανικό. Κάτι τέτοιο δεν το είχα προσέξει. Και ήταν η πρώτη φορά που αισθάνθηκα ότι οι τόνοι και τα πνεύματα ίσως να μην ήταν διακοσμήσεις, ίσως να είχαν λόγο.(…)

Μέσα στο στούντιο είχα και δύο εκπλήξεις. Να η πρώτη: Προσπαθώντας να ακούσω την διαφορά οξείας και περισπωμένης, διάβασα την φράση: “ Λυγά πάντα η γυναίκα”. Το “ πάντα” ακούγεται ψηλότερα από το “ λυγά” που παίρνει περισπωμένη. “ Λυγά πάντα η γυναίκα’ ακούγεται όμως περιέργως ψηλότερα κι από το “ γυναίκα”, που όμως παίρνει οξεία. Γιατί άραγε; Τηλεφώνησα σ’ έναν φίλο και έμαθα ότι η “ γυναίκα” οφείλει να παίρνει παρισπωμένη, διότι είναι τής τρίτης κλίσεως, η οποία όμως καταργήθηκε, γι’ αυτό πήρε οξεία η “ γυναίκα”.
Να λοιπόν, που από άλλο σημείο ορμώμενος, αναγκάστηκα να συμφωνήσω ότι κακώς καταργήθηκε η τρίτη κλίση αφού στην φωνή μας εξακολουθεί να υπάρχει “ Λυγά πάντα η γυναίκα” λοιπόν και παίρνει και περισπωμένη.

Η δεύτερη έκπληξη: Έδωσα σ’ έναν ανύποπτο νέο, που παρευρισκόταν στο στούντιο, να διαβάσει λίγες φράσεις. Εκεί μέσα είχα βάλει σκοπίμως την ίδια λέξη ως επίθετο και ως επίρρημα, διότι είχα πάντα την περιέργεια να διαπιστώσω αν προφέρουμε διαφορετικά το ωμέγα από το όμικρον. Ακούστε τις φράσεις:
Είν’ ακριβός αυτός ο αναπτήρας. Ας μην είν’ ωραίος, έχει την αξία του. Ναι, ακριβώς αυτό ήθελα να πω”.Ακουστικώς δεν παρατήρησα διαφορά. Έκοψα τις δύο λέξεις και τις κόλλησα την μία κατόπιν της άλλης. Ακούστε το!
“ Ακριβός… ακριβώς”.

Ελάχιστη διαφορά στο αυτί’ ο ηχολήπτης μόνον επέμενε ότι το δεύτερο είναι κάπως πιο φαρδύ. Ας το ξανακούσουμε:
“ Ακριβός… ακριβώς”.
Ασήμαντη διαφορά. Συνδέσαμε τότε τον παλμογράφο. Να το διάγραμμα του επιθέτου ακριβός, όπως προέκυψε, και να το πολύ πλουσιότερο τού επιρρήματος. Δεν είναι καταπληκτικό;
Όταν το είδα, τα μηχανήματα του στούντιο μού φάνηκαν σαν όργανα του παραμυθιού. Ο παλμογράφος μού φάνηκε σαν μια σκαπάνη που, κάτω από το έδαφος της καθημερινής ομιλίας, ανακαλύπτει αυτό που δεν έπαψε ποτέ να υπάρχει, έστω μέσα σε χειμερία νάρκη, αυτό που συνειδητοποίησαν και προσπάθησαν να μνημειώσουν οι Αλεξανδρινοί δύο χιλιάδες χρόνια πριν.
Τίποτε δεν χάθηκε.
Όλα υπάρχουν.
Αρκεί να προσέξουμε αυτό το τραγούδι της καθημερινής ομιλίας που πηγαινοέρχεται συνεχώς ανάμεσά μας. Ακούστε πώς ηχούν οι τονισμοί. Ακούστε τα μακρά. Ακούστε την λαϊκή τραγουδίστρια πώς αποδίδει το ωμέγα ή την ψιλή οξεία (…).

Τέλος, ακούστε την θεία φωνή του Ανδρέα Εμπειρίκου, την παράξενη απαγγελία που κυνηγά την λάμψη της οξείας, τον πλούτο της διφθόγγου, τους τόνους και την ορθογραφία, σαν μουσικά σύμβολα μιάς φωνής που προϋπάρχει αδιάκοπα και οδηγεί το ποίημα.(…)
Δεν περιφρόνησα καμμιά άποψη και δεν κολάκευσα καμιά. Προσπάθησα να πω τρείς φορές τρείς αλήθειες.
Πρώτον: Τα ελληνικά είναι τραγούδι. Κανείς δεν σκέφτηκε ποτέ να απλοποιήσει ένα τραγούδι ή να το δει πρακτικά. Γιατί να δούμε λοιπόν τα ελληνικά, πρακτικά;
Δεύτερον: Όποιος σταθεί αλαζονικά απέναντι στα ρεφρέν που τον ψυχαγώγησαν διά βίου, στρέφεται εναντίον της προσωπικής του ιστορίας και πίστης. Τα ίδια μπορεί να πάθει ένας λαός με την γλώσσα. Ιδίως αν η γλώσσα του είναι τα ελληνικά.
Τρίτον: Τα ελληνικά ως τραγούδι είναι ανυπόφορα δύσκολα. Κανείς δεν τα βγάζει πέρα με τα ελληνικά. Απέναντι στα ελληνικά θα είμαστε πάντα φάλτσοι και αγράμματοι. Αλλά τί να γίνει; Σημασία έχει η συνείδηση ότι τα μιλάμε, όχι για να γίνουμε δεξιοτέχνες, αλλά για να γίνουμε άνθρωποι.
Ευχαριστώ.
Από το Αντίβαρο

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: