Ypotheto Blog

Μία παραλλαγή σε wordpress

  • Πως κάνω ΣΠΟΡΕΙΟ!

  • Το ypotheto άλλαξε

  • RSS ypotheto

    • Έρχεται απόλυτος ολοκληρωτισμός στην Τοπική Αυτοδιοίκηση 09/06/2013
      Δεν ξέρουμε αν το έχετε αντιληφθεί αλλά το υπουργείο εσωτερικών προωθεί νέο νομοσχέδιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το προωθούμενο νομοσχέδιο έχει μια τύποις δημοκρατική πλευρά για να χρυσώσει το χάπι και μια ολοκληρωτική που ακυρώνει επί τόπου την δημοκρατική υπέρ της ολοκληρωτικής πλευράς. Ειδικότερα προβλέπει:Για τους δημάρχους....1. Ενιαίο ψηφοδέλτιο με […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • «H ανάπτυξη δεν θα εξασφαλίσει τη δημοκρατία στην Τουρκία» 09/06/2013
      Ο Daron Acemoglu, καθηγητής οικονομικών στο MIT, εξηγεί σε άρθρο του στους New York Times γιατί η γενική αισιοδοξία που επικρατούσε τα τελευταία χρόνια στις πρωτεύουσες της Δύσης, ειδικά στην Ουάσινγκτον, για την δημοκρατία στην Τουρκία χάρη στα άλματα που έκανε η κυβέρνηση Ερντογάν στην οικονομία, υπήρχε για λάθος λόγο. Η Τουρκία, αναφέρει ο καθηγητής, αναπ […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • Το ανθρώπινο πρόσωπο μετά από πολλά χρόνια 09/06/2013
      Την πρόβλεψη τους για την εξέλιξη του ανθρώπινου προσώπου αποτυπώνουν επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, οι οποίοι συνεργάστηκαν με τον καλλιτέχνη και ερευνητή Νικολάι Λαμ, για να δώσουν μια εικόνα του ανθρώπου μετά από πολλά χρόνια. Όπως δηλώνει ο Λαμ, οι αλλαγές αυτές θα αποτυπώνουν απόλυτα τις αλλαγές που θα επέλθουν στο εξωτερικό περιβάλλον. Τ […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • Δε σβήνει η "φωτιά" των διαδηλώσεων στην Τουρκία 09/06/2013
      Δε σβήνει η «φωτιά» των διαδηλώσεων στην Τουρκία. Σχεδόν μία βδομάδα μετά το πρώτο ξέσπασμα των διαμαρτυριών δεκάδες χιλιάδες διαδηλωτές αψηφούν τις εντολές Erdogan και τον αστυνομικό κλοιό, παραμένοντας στις πλατείες. Την ώρα που ο Τούρκος Πρωθυπουργός καλούσε τους οπαδούς του να δώσουν "μάθημα" στους διαμαρτυρόμενους στις κάλπες του προσεχούς Μάρ […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
    • «Η γιαγιά που πήδησε στο Ζάλογγο» 09/06/2013
      Μεγάλωσα ακούγοντας πως, η προγιαγιά της προγιαγιάς της Κούκαινας, ήταν από κείνες που πήδησαν στο Ζάλογγο. Έπεσε τελευταία- προτελευταία, μας έλεγε η γιαγιά η Βέργω, έπεσε πάνω στα πτώματα, έσπασε το πόδι, χτύπησε, μα έζησε, είχαμε προίκα και την παντρέψαμε κι ας ήταν σακάτισσα, κι από κει κρατάμε όλοι.Χρόνια κοροϊδευαμε τη μαμα- άσε ρε μάνα που τη γλίτωσε, […]
      noreply@blogger.com (ΥΠΟΘΕΤΟ)
  • ypotheto09@gmail.com

    Μαζί με 9 ακόμα followers

  • Βρείτε μας στο FACEBOOK

  • Follow Ypotheto on Twitter

    • Έρχεται απόλυτος ολοκληρωτισμός στην Τοπική Αυτοδιοίκηση: Δεν ξέρουμε αν το έχετε αντιληφθεί αλλά το υπουργ... bit.ly/18jMZb4 4 years ago
    • «H ανάπτυξη δεν θα εξασφαλίσει τη δημοκρατία στην Τουρκία»: Ο Daron Acemoglu, καθηγητής οικονομικών στο MIT... bit.ly/160wGvG 4 years ago
    • Το ανθρώπινο πρόσωπο μετά από πολλά χρόνια: Την πρόβλεψη τους για την εξέλιξη του ανθρώπινου προσώπου αποτυ... bit.ly/18jEX24 4 years ago
    • Δε σβήνει η "φωτιά" των διαδηλώσεων στην Τουρκία: Δε σβήνει η «φωτιά» των διαδηλώσεων στην Τουρκία. Σχεδόν... bit.ly/160wGfc 4 years ago
    • «Η γιαγιά που πήδησε στο Ζάλογγο»: Μεγάλωσα ακούγοντας πως, η προγιαγιά της προγιαγιάς της Κούκαινας, ήταν ... bit.ly/15ZCaH0 4 years ago

Τα δώρα των μάγων

Posted by ypotheto στο 24/12/2010

Μία ἀπό τίς χαρακτηριστικότερες καί πιό ἀγαπητές εὐαγγελικές ἀφηγήσεις, πού συνδέεται μέ τή Γέννηση τοῦ Κυρίου μας, εἶναι ἐκείνη τῆς προσκύνησης τῶν Μάγων, τήν ὁποία διασώζει ὁ εὐαγγελιστής Ματθαῖος (2,1-12).

Οἱ Μάγοι, ἀνώνυμοι καί ἀπροσδιόριστοι ἀριθμητικά (πουθενά δέν ἀναφέρεται ὅτι ἦταν τρεῖς, ὅπως τούς θέλει ἡ εἰκονογραφική παράδοση), ἐμφανίζονται ξαφνικά ἀπό τήν ᾿Ανατολή, προσκυνοῦν τόν νεογέννητο βασιλιά, τοῦ προσφέρουν τρία δῶρα, «χρυσόν, λίβανον καί σμύρναν», καί χάνονται καί πάλι ἀπό τό προσκήνιο τῆς εὐαγγελικῆς ἱστορίας, τραβώντας τό δρόμο γιά τή μακρινή τους πατρίδα.

Εἶναι σαφές ὅτι ἐδῶ ἡ ἔμφαση βρίσκεται στήν προσκύνηση καί στά δῶρα πού προσφέρουν οἱ Μάγοι στόν νέο βασιλιά κι ὄχι στούς ἴδιους τούς Μάγους. Τό βάρος τῆς ἀφήγησης πέφτει στή σχέση πού ὑπάρχει μεταξύ τῶν δώρων καί τοῦ ἀποδέκτη τους. ῎Αλλωστε, ἦταν ἰδιαίτερα διαδεδομένη στόν ἀρχαῖο κόσμο ἡ ἀντίληψη ὅτι τό δῶρο ὑποδήλωνε κάτι ἀπό τήν οὐσία καί τίς ἰδιότητες τοῦ ἀποδέκτη του.

Πρίν προχωρήσουμε στήν ἀνάλυση τῆς σημασίας τῶν ἐπιμέρους δώρων, θά σταθοῦμε γιά λίγο σέ δύο χωρία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, τά ὁποῖα κάνουν λόγο γιά τόν ἐρχόμενο Μεσσία καί τή βασιλεία πού ἐκεῖνος θά ἐγκαθιδρύσει. Καί τά δύο φαίνεται νά συνδέονται ἄμεσα μέ τό περιστατικό τῆς προσκύνησης τῶν Μάγων. Τό πρῶτο εἶναι οἱ στίχοι 10 καί 11 τοῦ 71ου Ψαλμοῦ, ὅπου λέγεται ὅτι· «βασιλεῖς ᾿Αράβων καί Σαβᾶ δῶρα προσάξουσι. Καί προσκυνήσουσιν αὐτῷ πάντες οἱ βασιλεῖς». Δύο στοιχεῖα τῆς ψαλμικῆς προφητείας μᾶς παραπέμπουν στό κείμενο τοῦ κατά Ματθαῖον Εὐαγγελίου· ἡ προσκύνηση καί ἡ προσφορά δώρων. ᾿Ακόμη κι ἄν δέν εἶναι σαφές ἀπό τήν εὐαγγελική ἱστορία ὅτι οἱ Μάγοι ἦταν βασιλεῖς, δέν χωρεῖ ἀμφιβολία ὅτι ὁ εὐαγγελιστής βλέπει τήν ἐκπλήρωση τῆς προφητείας στό πρόσωπο τῶν Μάγων.

Τό ἄλλο χωρίο προέρχεται ἀπό τό 60ό κεφ. τοῦ ᾿Ησαΐα (στ. 6), ὅπου γίνεται λόγος γιά τή συγκέντρωση ὅλων τῶν λαῶν στή Σιών κατά τή μεσσιανική ἐποχή· «πάντες ἐκ Σαβά ἤξουσι φέροντες χρυσίον καί λίβανον οἴσουσι καί… τό σωτήριον Κυρίου εὐαγγελιοῦνται». ῾Η σύνδεση μέ τό περιστατικό τῆς προσκύνησης τῶν Μάγων εἶναι ἐμφανής, ἀφοῦ σύμφωνα μέ τή διδασκαλία τῆς Καινῆς Διαθήκης ἡ Γέννηση τοῦ ᾿Ιησοῦ δηλώνει τήν ἔναρξη τῆς μεσσιανικῆς ἐποχῆς, τήν ἀπαρχή τοῦ «σωτηρίου τοῦ Κυρίου».

῾Ο χρυσός καί ὁ λίβανος ἐμφανίζονται ὡς δῶρα γιά τόν Μεσσία στήν περικοπή τοῦ ᾿Ησαΐα. Σ᾿ αὐτά ὁ εὐαγγελιστής Ματθαῖος προσθέτει καί τή σμύρνα, δημιουργώντας ἔτσι ἕνα τρίπτυχο μέ βαθύ θεολογικό περιεχόμενο, ὅπως θά δοῦμε στή συνέχεια.

Ο χρυσός δήλωνε στόν ἀρχαῖο κόσμο ὄχι μόνον τόν πλοῦτο τοῦ βασιλιᾶ ἀλλά καί τή θεϊκή του ἰδιότητα, ἀφοῦ συνδεόταν ἄμεσα μέ τόν κόσμο τῶν θεῶν. Στήν Αἴγυπτο μάλιστα ὁ χρυσός ὀνομαζόταν «σάρκα τῶν θεῶν». Συνέπεια αὐτῆς τῆς ἄμεσης σχέσεως τοῦ θεϊκοῦ κόσμου μέ τό εὐγενές μέταλλο πρέπει νά εἶναι καί τό γεγονός ὅτι συχνά οἱ ἀρχαῖοι χρησιμοποιοῦσαν γιά τήν κατασκευή τῶν ἀγαλμάτων τῶν θεῶν χρυσό ἤ καί ἄργυρο, πού εἶχε τήν ἴδια ἀξία. ῾Ο ἱστορικός ᾿Ιώσηπος μᾶς παρέχει μία ἐνδιαφέρουσα πληροφορία, ἐνδεικτική τῆς σύνδεσης τῶν εὐγενῶν μετάλλων μέ τούς θεούς. ῞Οταν ὁ ῾Ηρώδης ᾿Αγρίππας Α´ ἐμφανίσθηκε ντυμένος μέ μία ἀστραφτερή ἀσημένια ἐνδυμασία, οἱ ὑπήκοοί του τόν χαιρέτισαν σάν θεό, ἐπευφημία τήν ὁποία αὐτός δέν ἀποποιήθηκε καί γι᾿ αὐτό τιμωρήθηκε ἀπό τόν Θεό μέ θάνατο.

῾Ο λίβανος, μέ τή σειρά του, συνδέεται ἄμεσα μέ τόν κόσμο τῶν θεῶν. ῾Η εὐωδία ἀποτελεῖ χαρακτηριστικό τῆς παρουσίας τῶν θεῶν σέ ἕναν τόπο, γι᾿ αὐτό καί οἱ πιστοί πρόσφεραν θυσίες μέ θυμίαμα στούς θεούς. ᾿Επειδή ὅμως οἱ βασιλεῖς συνδέονται ἄμεσα μέ τόν κόσμο τῶν θεῶν, ἀφοῦ συχνά ἀποτελοῦν τήν ἐπί γῆς ἐνσάρκωσή τους, πολύ γρήγορα ὁ λίβανος καί τά ἄλλα ἀρώματα συνδέθηκαν μέ τούς κυρίους τῆς γῆς καί μάλιστα μέσα στά πλαίσια τῆς λατρείας τῶν βασιλέων τῆς ἑλληνιστικῆς ἐποχῆς καί τῶν αὐτοκρατόρων τῶν ρωμαϊκῶν χρόνων. Κατέστη, λοιπόν, ὁ λίβανος καί τά ὑπόλοιπα ἀρώματα χαρακτηριστικό καί τῆς βασιλείας καί μάλιστα τῆς θεϊκῆς οὐσίας τοῦ βασιλιᾶ. ῾Η ἰδέα αὐτή, συνδεδεμένη ὅμως μέ τό πρόσωπο τοῦ βασιλιᾶ Μεσσία, ἀπαντᾶ καί στόν 44ο Ψαλμό· «σμύρνα καί στακτή καί κασία ἀπό τῶν ἱματίων σου» (στ. 9).

Τό ψαλμικό αὐτό χωρίο μᾶς παραπέμπει αὐτόματα στό τρίτο δῶρο τῶν Μάγων, τή σμύρνα. ῾Η λέξη ἀπαντᾶ μία ἀκόμη φορά στήν Καινή Διαθήκη (βλ. ᾿Ιω 19,39), ὅπου συνδέεται μέ τά ταφικά ἔθιμα τῶν ᾿Ιουδαίων. Στήν Παλαιά Διαθήκη ἀπαντᾶ δέκα φορές, ποτέ ὅμως σέ σχέση μέ τό θάνατο καί τήν ταφή. ᾿Ανάμεσα στά χωρία αὐτά ἐνδιαφέρον παρουσιάζει τό Σοφία Σειράχ 24,15, ὅπου ἡ σμύρνα συνδέεται μέ τή θεϊκή σοφία. Λίγους στίχους μάλιστα ἀργότερα (στ. 33) αὐτή ἡ σοφία συνδέεται μέ τήν προφητεία. Στή Σοφία Σολομῶντος 6,20-21, ἡ προφητεία καί ἡ θεία σοφία ἀποτελοῦν «ἐκ τῶν ὧν οὐκ ἄνευ» χαρακτηριστικά τῆς ἐπιτυχημένης βασιλείας.

Ποιό βαθύτερο, λοιπόν, νόημα ἔχει ἡ προσφορά τῶν Μάγων; ῾Η συνηθισμένη ἑρμηνεία, ἡ ὁποία δίνεται στά τρία δῶρα εἶναι ὅτι αὐτά ὑποδηλώνουν τό τριπλό ἀξίωμα τοῦ Κυρίου μας. ῎Ετσι, ὁ χρυσός ὑποδηλώνει τό βασιλικό ἀξίωμα τοῦ ᾿Ιησοῦ, ὁ λίβανος τό ἱερατικό καί ἡ σμύρνα τό προφητικό. Τά χωρία, τά ὁποῖα νωρίτερα ἀναφέραμε, φαίνεται νά συνηγοροῦν. Βασιλεία, ἱερωσύνη καί προφητεία, σύμφωνα μέ τά ἴδια χωρία, ἀποτελοῦν χαρακτηριστικά τοῦ Μεσσία, ὁ ὁποῖος θά ἐγκαθιδρύσει τή βασιλεία του καί θά φέρει τή σωτηρία. ῾Η ἔμφαση ἑπομένως τῶν τριῶν δώρων βρίσκεται στή μεσσιανική ἰδιότητα τοῦ ᾿Ιησοῦ καί στή βασιλική ἐξουσία πού ἀπορρέει ἀπό αὐτήν. ῾Ο ᾿Ιησοῦς εἶναι, βέβαια, «ὁ τεχθείς βασιλεύς», ἡ κυριαρχία του ὅμως δέν ἔχει τήν ἔννοια τῆς ἐξουσίας σέ ἕνα γήινο βασίλειο. ῾Ο ᾿Ιησοῦς ὡς Μεσσίας βασιλιάς συγκεντρώνει στό πρόσωπό του τή βασιλική ἐξουσία, τό ἱερατικό ἀξίωμα καί τό προφητικό χάρισμα καί ἀποτελεῖ τήν ἀπαρχή τῆς σωτηρίας. Τά τρία δῶρα αὐτό θέλουν νά ὑποδηλώσουν· καί οἱ Μάγοι, ἀκολουθώντας τόν «ἐξαίσιον δρόμον… ἀσυνήθους νέου ἀστέρος ἀρτιφαοῦς οὐρανίου ὑπερλάμποντος, Χριστόν βασιλέα ἐτεκμήραντο ἐν γῇ γεννηθέντα Βηθλεέμ εἰς σωτηρίαν ἡμῶν» (τροπάριο τῆς θ´ ᾿Ωδῆς τοῦ ῎Ορθρου τῶν Χριστουγέννων).

Αἰκατερίνη Τσαλαμπούνη
Δρ. Θεολογίας
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: